Bez potisku

V autě poslouchám převážně Radio Classic a tam teď neúnavně zuří jedna reklama "bez potisku". Kdybych si nevygúglil, o co jde, ani bych netušil, jaké zboží nabízí, protože jedinou vychvalovanou předností produktu bylo, že na něm něco není. Potisk. Obdobná nabídka v mediálním prostoru zní "bez brandu", čímž se nemyslí, že musíte zůstat bez brandy. Před lety jsem napsal krajničku o "reklamě na nic". Takže zdůrazňování, že máme jedinečnou šanci si koupit výrobek, který něco neobsahuje, a když tak v naprosto mizivém množství, už nějakou dobu trvá. Ostatně dávno tomu, co Ludvík Vaculík pravil: "Nechápu lidi, hlavně muže, kteří si na sebe mohou vzít věc potištěnou jménem a sebechválou firmy: To ti ten Adidas za to platí, že jim děláš kašpara zadarmo? Už se mi stalo, že se mi věc líbila, ale nechtěl jsem s ní kupovat ty nápisy." Marketér, či jak se jmenuje člověk vymýšlející reklamy, byl sečtělý, když znal Vaculíka, od něhož to zčásti opsal.

Michael Třeštík si na Fejsbuku povzdechl: "Omylem jsem si ráno vzal triko s nějakým nápisem. Periferním viděním to trochu vidím a pořád se ometám, jako že tam mám něco nadrobený. Vůbec nechápu lidi, co snesou mít na břichu něco napsaný." Osobně značkově popsané věci také nekupuji, ale nenapadlo by mě na tom postavit celou firmu. Vlastně musím přiznat, že mám jedno červené triko ze Švýcar s velkým bílým křížem na prsou a občas se mi stává, když v něm pojídám jogurt nebo zmrzlinu, že náhle jako Třeštík vytřeštím zrak v domnění, že mi něco ukáplo na oděv. Po pravdě řečeno, ten velký bílý kříž párkrát zamaskoval případ, kdy k dané nehodě opravdu došlo. Takže vlastně trička s nápisem kupovat? Ale jen taková, která mají velkoplošné a snadno omyvatelné logo.

Jak patrno, na všem se dají najít nějaká pozitiva. Další výhodu potisk poskytne, když při oblékání hledáš, kde má tričko přední stranu. Vlastníš-li ovšem řadu triček s nápisy vepředu a další s nápisy na zádech, pak buď musíš mít velice dobrou paměť, nebo tuto pomoc při oblékání nepoužívat. Jedna z prodejen "Bez potisku" vznikla v Holešovicích na Štrosmajráku, zřejmě proto, že se zde koncentruje hodně hipsterů a triko "bez brandu" je nesporně projevem svobody myšlení. Ale jinde jsem zase četl radu, jak se hipstersky oblékat: "Otrhané oblečení, trika s nápisy, kostkované košile, úzké kalhoty, jeté kecky, klobouky a výrazné brýle." Tak nevím.

Myslel jsem, že prodavači v bezpotiskových prodejnách mají ve firemním etickém kodexu zákaz nosit cokoli s nápisy. Ovšem vygúglil jsem jeden obrázek, kde potisk "bez potisku" měli. Přišlo mi to bizarní, dokud jsem nezjistil, že fotka je z prodejny v Brně.