Dolajkováno?

25.02.2016

Lajkovali již staří Římané, když rozhodovali o životě bojovníka v aréně. Kromě palce nahoru měli ovšem i mezi gladiátory méně oblíbenou variantu palce dolů. Uživatelé fejsbuku se palce dolů nedočkali, neboť po ročním výzkumu se dospělo k závěru, že je to příliš drsný soud. Žijeme prostě v době eufemismů. Místo prstu směřujícího k zemi nám Zuckerbergovi vývojáři nabídli hned celou škálu infantilních emočních tlačítek či značek, převažují pochopitelně ty pozitivní. K původnímu lajku přibylo pět nových, v angličtině stručně a výstižně označených jako "love", "haha", "wow", "sad" a "angry". V Česku je láska "Super", takže se nějak neliší od "Paráda", tedy aspoň já nevím, kdy bych použil to či ono. "Haha" je asi světově univerzální, Rusové mají "Gaga". Nové je vlastně až "To mě mrzí" a "To mě štve." První se hodí v situacích, když někdo slavný umře, nebo kamarád poustne fotku, jak mu povodeň odnesla chatu. Utekla-li mu žena, nabízí se možností víc.

Softwarově je ošetřeno, že nemůžeme dát víc emotikonů najednou. Škoda, někdy by se hodilo emoce nakombinovat, asi jako nám to umožňuje onen komerčně úspěšný projekt Bubbleology, mimochodem se stejně nevkusnými kuličkami. Tak třeba na hojné fotečky z halloweenského třeštění by lidé reagovali koktejlem citů z haha, love a wow. Je otázkou, zda se udrží souhrnné pojmenování lajk pro všechna hodnocení, nebo se začně lavit, hahovat, wowat, sadit a angřit.

Lajky se sčítaly, čím víc, tím lépe. Ne že by za lajky fejsbuk bral přímo prachy, ale inzerenti se pochopitelně dívali, kolik jejich propagovaná záležitost nasbírala fantů. Budou dneska firmy stejně nadšeně platit za inzerci, když počty "sad" a "angry" převáží ty kladné body? Zbavíme-li emotikony citů a podíváme-li se na ně čistě statisticky a ekonomicky, těch šest miliard lajků denně je opravdu veliké číslo. Číslo veliké a nudné. Rozpadne-li se nám na šest podčísel, budeme moci lépe zkoumat, co se lidem líbí, čemu se smějí, co je štve a co je přivede k pláči. To si asi řekli analytici nebo asi spíš manažeři firmy, která vynáší každý měsíc miliardu dolarů a třeba by mohla (wow!) vynášet i víc. 

Haj hou!