Firemní večírky a jiné korporátní eventy
Pod pojmem korporátní event si neškolený zaměstnanec může představovat kdovíco, může se živit planými nadějemi a není většího motivačního průšvihu než nesplněné očekávání, jak nesporně potvrdí všichni ejčáristé. Cítím tedy povinnost uvést pár základních definic a osvětlit pojmy. Chtěl jsem si event počeštit na "ívent", dokonce jsem to už i někde použil, ale z hlediska výslovnosti to je stejný nesmysl, jako říkat "ílevn" místo "ylevn". Jenže YVENT vypadá divně, takže zůstanu u eventů a vyslovujte si to, jak chcete.
Není například pravda, že týmbildink přišel do Čech až s kapitalismem devadesátých let a velkými korporacemi. Co jiného byly nepovinné víkendy na chalupě vedoucího, kde se soudružsky kopala studna, ryla zahrada nebo stavěl altán? Faktem ovšem zůstává, že teprve event manažer z eventové agentury tomu dává patřičný lesk a glejt odbornosti. Do portfolia firemních eventů pro zaměstnance (ty klientské probereme jindy) zařazujeme především:
TÝMBILDINK
TEMATICKÝ TÝMBILDINK
FIREMNÍ VEČÍREK
TEMATICKÝ FIREMNÍ VEČÍREK
VÁNOČNÍ FIREMNÍ VEČÍREK
TEMATICKÝ VÁNOČNÍ FIREMNÍ VEČÍREK
PAŘBA PO PRÁCI
Až na poslední neplánovanou akci, kterou ortodoxní teoretici HR ani do korporátních eventů nezařazují, jde ve všech případech o promyšlené, dlouho připravované události, nezřídka objednané u profesionálních agentur. Ponechme stranou fakt, že ač scénářů a rekvizit různých, končívají všechny eventy stejně, a věnujme se posledním trendům. Žhavým eventovým hitem je korporátní bubnování. Zaměstnanci vyfasují paličky, a i když totálně postrádají smysl pro rytmus, svorně všichni buší do bubnů. Celý ten doslovný humbuk řídí takzvaný facilitátor, který údajně dokáže "za pomoci různých technik, vytěžit z hraní maximum pro zlepšení chodu firmy". Poněkud to zavání ezoterikou nebo šamanstvím, ale je-li firma ve srabu, chytá se všeho.
Zkratka EM pro event manažera není sice přímo odvozena od zkratky EMO, ale v eventech o emoce jde až na prvním místě. "Event management je o předání emocí. Pakliže si lidé určité sdělení či vizi spojí s pozitivní vzpomínkou nebo dokonce wow efektem, zafungují na úplně jiné úrovni než normálně." To jsem si nevymyslel, to pravil Norbert Pýcha, jednatel společnosti Event Arena. Jako eventuální manažer eventů bych byl též pyšný, ale jako účastník se zalehlými sluchovody a notnou ranní opicí bych si korporátními vizemi nebyl tak jistý. Máte-li navíc tzv. posteventové vertigo, což v normální řeči znamená, že se vám motá šiška po týmbildingu, budete sice plni emocí, ovšem rozhodně jiných, než byly v plánu.