Cucuron

14. května 1720 přistála v Marseille loď Grand Saint-Antoine z Tripolisu a Sýrie, když se jí podařilo vyhnout zdravotní blokádě. Mor, ten nechtěný pasažér na palubě, chvíli polehával, odpočíval a pak se rozhodl, že se podívá do Provence. Rozběhl se napříč touto krásnou zemí a do konce srpna téhož roku zabil tisíc lidí denně.

Do půvabné vesničky Cucuron ležící na jih od Luberonských hor poblíž Lourmarinu dorazil v říjnu a během krátké doby zdecimoval obyvatelstvo na polovinu. Ti, co přežili, dali věčný slib svaté Tulle, že každý rok podniknou pouť, jejímž vyvrcholením bude vztyčení topolu vyššího než zvonice kostela. A tak vždy první sobotu po 21. květnu muži Cucuronu porazí vhodný strom a ve slavnostním krojovaném průvodu jej odnesou před kostel, kde zůstane do 15. srpna. Nevím, zda má topol nějaké protimorové účinky, ale faktem je, že se od té doby choroba už v obci neobjevila.

Od Notre Dame de Beaulieu není daleko na náměstí, jehož podstatnou část zabírá voda. Předtím, než vzniklo Place de l'Etang, byl zde od 15. století rybník, u jehož náhonu stál mlýn. V 19. století mlýn zbourali a rybník upravili tak, aby vzniklo místo pro příjemné pobývání. Na to jsou Francouzi experti už od pradávna. Platany s širokými korunami spolu s vodní hladinou a nepostradatelnými kavárničkami a restauracemi přitahují jak magnet, obzvlášť v horkém provesálském létě. Místní se tu schází pravidelně a rádi, pořádají tu týdenní trhy i jiné společenské akce.

Od doby, kdy Cucuron objevili filmaři, musí Place de l'Etang navštívit každý fanoušek filmu Dobrý ročník. Režisér Ridley Scott ale nebyl první filmař, který zavítal do Cucuronu. Dávno před ním se tu natáčel film "Husar na střeše" nebo "Jean od Floretty" v hlavní roli s Gerardem Depardieu.

Člověk by neměl minout ani staré kamenné brány nebo donjon Saint-Michel tyčící se nad vesnicí. A v podstatě ani to vše, co se nachází mezi oněmi turisticky zajímavými záchytnými body. Tam se totiž odehrává ten běžný život Provensálce, který všichni tak obdivujeme, ale málokdy dokážeme zachytit, natož napodobit.