Ego na espézetce

Nevím, jak vy, ale já si všímám espézetek. Ne že bych obcházel zaparkované vozy, ale bývám k tomu přinucen ve stále více houstnoucí dopravě, kdy oči hledají jakoukoliv zábavu v nudných zácpách. V tomto ohledu je zajímavé třeba Německo, kde shluk písmen může vytvářet slova pro našince docela úsměvná. Současný způsob značení vozidel v Česku ovšem mnoho informací neskýtá. Člověk sotva rozpozná, zda jde o Pražáka či obyvatele jiného kraje, a časem si nebudeme jisti ani tím. Proto jsem jako každý hračička se slovy uvítal, že od ledna 2016 smí občané zažádat o poznávací značku s vlastním textem. SPZ automobilu může obsahovat osm alfanumerických znaků s minimálně jednou číslicí, pro SPZ motocyklů je vyhrazeno znaků sedm. Čekal jsem, jak si v zácpách počtu, jenže tahle kreativita má řadu byrokratických omezení. Tu největší překážku představuje poměrně vysoký poplatek, takže ďábelský L0J ZA666 nebo jedinečná BAR BIE01 se na ulici objeví jen zcela výjimečně.

Dnešní doba žádá, aby vše bylo "s příběhem". Dokonce i reklamy nabízí tu boty, jindy kávu s příběhem. A co teprve auto! Osobní auta, podobně jako osobní počítače, dlouho nebyla osobní, ale sloužila celé rodině. V konzumně vyspělé civilizaci ovšem každý člen rodiny má automobil svůj vlastní, jehož espézetka pak může skutečně nést příběh, odhalit něco ze života majitele. Navrhuji zrušit nebo snížit poplatky za tuto exkluzivitu, aby každý řidič mohl dát průchod své tvořivosti, ukázat nám své ego. Pak by třeba nemusel riskovat životy zběsilou jízdou, abychom poznali, že je MEG APAK0, H0V AD001 čili EG0 ISTA1.

Nabízí se široká paleta využití. V předvolební kampani by ulice mohly brázdit vozy s instrukcí V0L TE0DS nebo V0L TEAN0. Marketéři ČSSD by patrně neuspěli, protože kombinace písmen "SS" není povolená ani u standardních registračních značek. Na druhou stranu stržený volební plakát neznamená takovou škodu, jako když vám rozezlený odpůrce strany zdemoluje Škodu. Takže se to patrně neujme. Taky jsem si myslel, že by představitelé vlády rozhodně měli být poznat i podle espézetky. Třeba pro premiéra by se hodilo VLA DA001 nebo PRE MIER1. I když první výraz také pasuje každému Vláďovi, jenž sebe má za jedničku, a druhý zase slovenskému občanovi, jenž bojuje za celosvětový mír. Snad by premiérovi pomohla značka MIN ISTR1. Jenže vládní ochranka by takové napomáhání teroristům nestrpěla. To by spíš dovolila v rámci utajení převáženého představitele vlády použít espézetky L0J ZA666 nebo BAR BIE01. Škoda. Líbilo by se mi, kdyby z Lán vyjížděla limuzína označená HLA VA1CZ či ZEM AN0V0.

My běžní občané bychom ale značkou mohli vyjádřit svou osobnost, poslat poselství nebo předat pozitivní energii. Majitel espézetky L0V E4Y0U sděluje každému řidiči za ním, i tomu, co se mu na dálnici ve stotřicítce lepí na zadek a divoce bliká, že pro něj má jen čistou lásku. Starší subtilní řidičku, která právě pomačkala limuzínu nabubřelému machovi, by mohla značka MAM 3SYNY ochránit před inzultací. Oznámení typu JED UD0MU by bylo ovšem poněkud zavádějící, minimálně u poloviny cest. Kromě toho by mohlo být chápáno i jako informace o tom, že před domem je nasypán jed. M0J EAUT0 nevypovídá zrovna o vysoké inteligenci, ale nepřekvapuje mě, že je už obsazené.

Espézetkám s příběhem by pochopitelně měl odpovídat i výběr vozů. Ke značce MY3 VAUTE by pasovalo švédské Volvo, zatímco ke zmíněné BAR BIE01 si lze představit jedině růžový Fiat 500. Skromný držitel Audi A8 nám jen tak mimochodem sděluje MAM INAT0, zatímco v Trabantu by se cestovalo lépe se značkou RET R0DDR, byť její současná cena by mohla převýšit cenu vozu. A až by se espézetky na přání staly běžnou záležitostí, jaká by to byla slast pro sběratele jazykových kuriozit, kdyby třeba vedle sebe parkovala auta: UHN IV0LE, MAM NAV1C, BUD D0BRY, AGE NT007, REL 0ADED.