Jak číst pracovní nabídky

V životě jsem se o žádnou práci neucházel, ona si mě vždycky nějak našla sama, z čehož plyne, že jsem povolán k tomu, abych poskytl několik rad, jak se vyznat v pracovních nabídkách kariérních portálů a všelikých personálních agentur. Především je potřeba vycházet z evidentního faktu, že nabízeny jsou převážně ty nejodpornější činnosti, z nichž člověka brní hlava už po dvou hodinách a nervy má na pochodu. Na pozici analytik komfortu vozidel Porsche nebo manažer štěstí za osmdesát klacků hrubého tu nenarazíte. Protože to samozřejmě vědí i personalisté, kteří jsou placeni od toho, že vás na danou pozici dovlečou a zmanipulují tak, abyste na ní vydrželi aspoň smluvní dobu, snaží se práci zaobalit do eufemismů a opentlit přitažlivými charakteristikami a benefity. Jinak řečeno: pracovní pozice z kategorie "nikdo to nechce dělat" v nabídkách převažují.

Takže si shrňme nejčastější floskule, které najdete v nabídkách personálních agentur nebo přímo zaměstnavatelů, kteří od nich opisují. Když práce, tak zodpovědná nebo zajímavá; když prostředí, tak příjemné; když kolektiv, tak mladý a dynamický; když platové ohodnocení, tak odpovídající nebo motivující; když spolupráce, tak dlouhodobá. A jaký je skutečný význam nabídek?

  • Mladý a dynamický kolektiv, ČTI SPRÁVNĚ: O starý nestojíme.
  • Odpovídající platové ohodnocení, ČTI SPRÁVNĚ: Za málo muziky málo peněz.
  • Motivující platové ohodnocení, ČTI SPRÁVNĚ: Budete motivováni k tomu někdy dosáhnout na odpovídající platové ohodnocení.
  • Příjemné pracovní prostředí, ČTI SPRÁVNĚ: Kávovar v kuchyňce a rotoped v předsíňce u ejčárek.
  • Zodpovědná práce, ČTI SPRÁVNĚ: Jeden průšvih a budete to splácet do důchodu.
  • Zajímavá práce, ČTI SPRÁVNĚ: Nejzajímavější na té práci je, když skončí.

Projděme si příklady konkrétních nabídek. Za celkem nevinným názvem: "Administrativní pracovník v oddělení změny dodavatele" po bližším průzkumu zjistíme, že sotva ráno usednete za stůl, budou vám nadávat naštvaní klienti, jež chtějí změnit dodavatele elektřiny, kterého jim vnutil kolega ze sousedního obchodního oddělení. Pozice "Asistent a promotér" může na vizitkách vypadat atraktivně, ale je určena tomu, jenž tvrdne před prodejnou přípravků na hubnutí a chytá kolemjdoucí za rukáv, aby jim prodal deset deka čehosi za mizerných sedm stovek. Stejně tak "Specialista oddělení pohledávek" dává tušit, že po vás budou chtít, abyste dobývali peníze z nedobytných neplatičů. Bude-li pozice znít "Account Payable Specialist", bude horší o to, že na druhé straně drátu nebudou mluvit česky. Existuje jen jedna výjimka mezi množstvím podivných nabídek kariérních agentur. Účetní. Každý ví, o co jde, a ani se v inzerci nemusí řešit přechylování.