Jak poznat, že se korporace řítí do potíží

Je notoricky známo, že velké korporace se chovají jinak než malé soukromé firmičky, a to i v okamžiku krizovém ba fatálním. Firma o pár lidech připomíná člun, jenž narazil na příliš velkou vlnu, převrátil se a je hotovo. Případný krach korporátní má složitý a dlouhý průběh a jen zkušený kancelářský harcovník rozpozná signály blížícího se celofiremního průšvihu. Prostě zaoceánský parník o výtlaku pěti tisíc tun a více klesá ke dnu déle, což na některých částech lodi zprvu nemusí vůbec nikdo poznat. Vtírá se tradiční, laciná, nicméně pravdivá paralela s tančícími lidmi na horních palubách Titaniku. Jaké signály by měly vyburcovat vaši pozornost, abyste místo portálů Čilichili a Mimibazar začali sjíždět jobs.cz a vylepšili si profil na Linkedinu?

  • Na nástěnce se začnou s vyšší frekvencí objevovat mise, vize, a hlavně čelindže.
  • Z kuchyňky zmizí erární citróny a místo nich na nástěnku pověsí okopírovaný článek z novin, jak citróny celosvětově podražily.
  • Množí se maily, v nichž se nějaký dosud velebený kolega loučí slovy, že dlouho váhal a nakonec se rozhodl přijmout jinou výzvu. V reálu to dlouhé váhání vypadá tak, že zítra odchází, což včera ještě nikdo netušil.
  • Na celofiremním mítinku sí-í-ou hovoří hlubším, o poznání temnějším hlasem, než když posledně na týmbildingu motivačně halasil. Co říká, jako vždy nikdo nechápe, ale v prezentaci se nějak víc červenají čísla kvartálních výsledků.
  • Plánovaný dvoudenní týmbilding ve Špindlu se mění na jednodenní rozvojový seminář v zasedačce, kam je z kapacitních důvodů pozváno jen pár lidí.
  • Po firmě začnou chodit divní lidé s tajemným výrazem. (Borci z centrály to nejsou, ti se vždycky empaticky usmívali, až jim byly vidět sedmičky nahoře i dole).
  • Ti divní lidé jsou reorg konzultanti. Už jenom nechodí, ale sedí vám za zády a ptají se, co zrovna děláte a kolik vám to denně zabere času.
  • Až budou po firmě chodit ještě divnější lidé, kteří se naopak na nic neptají, jenom na předměty lepí žluté nálepky, tak už bude fakt pozdě.

A závěrem několik vět signalizujících problémy, a jejich překlad do jazyka normálních zaměstnanců:

V souvislosti s ambicemi růstu plánujeme efektivnější vytěžení high segmentu a re-definici potenciálu stávajících portfolií. | Rozuměj: Musíme vyždímat zákazníky, co se dá.

Kromě efektivnější komunikace a sdílení know-how pretendujeme na plošší organizační strukturu a vyšší rychlost rozvoje v týmu i ve vazbě na ostatní jednotky. | Rozuměj: Pár lidí dostane padáka.

Unikátní pozice firmy v synergii s finančními, obchodními a rozhodovacími procesy povede k lepším výsledkům a také dlouhodobému vzájemnému partnerství. | Rozuměj: Jestli nás rychle někdo nekoupí, jdeme ke dnu.

Prostě tak. Zaslechnete-li na chodbách "CORPORATE SINKING", nemusí vždy jít o korporátní myšlení...