Mediální odhalení

Když v mediálních zprávách gúglím sloveso "odhalila" v naději, že se dozvím, jak policie odkryla nějaké doupě lumpů nebo rozsáhlý korupční či daňový podvod, dostane se mi převážně informací o tom, jak si která hvězdička neuhlídala rozkrok či dekolt a jak nám odhalila i to, co nechtěla. Podobně sémanticky vydatné sloveso v minulém čase je "neuhlídala". Tak třeba jen letos:

  • Odhalila nejen kus ňadra v odvážných šatech, ale i soukromí (Super.cz 7.6.2018)
  • Tohle patří Felixovi! Slováčkova milenka odhalila své hříšné tělíčko a je to docela rajda! (Extra.cz 8.2.2018)
  • Konečně ukázala, co jí příroda nadělila: Dana Morávková odhalila v sexy výstřihu dekolt (Super.cz 10.2.2018)
  • FOTO: Odhalila více, než chtěla. Krasobruslařku zradily šaty, závod dokončila (Lidovky.cz 19.2.2018)
  • Krásná žena Filipa Blažka neuhlídala halenku, ukázala víc, než chtěla (Expres.cz 24.2.2018)
  • Sexy Nikol Švantnerová se neuhlídala a ukázala, co má pod sukní (Expres.cz 4.3.2018)
  • A zase je to venku! Nikol Švantnerová neuhlídala svůj klín (Super.cz 5.3.2018)
  • Petra Svoboda ukázala bradavky, Švantnerová zase neuhlídala rozkrok! (Blesk.cz 5.3.2018)

V řadě případů je nám předkládán pořád tentýž klín či hrudník, jen titulky se lehce obměňují. Ostatně o ně jde především. To, co ve finále uvidíme na fotce, bychom bez tučné šipky nebo zvětšovací lupy ani nepostřehli. Ale nevadí, titulek už zabral, prostor a čas zaplněn, plátek zakoupen, doprovodná reklama shlédnuta a jméno celebrity se zase připomnělo. Informační hodnota nulová, ale někoho to nejspíš pobavilo. Mě osobně udivuje, že kromě úderného nadpisu je někdo schopen vyplodit několik odstavců textu o tom, jak bradavka vylezla zpoza šatů. To vyžaduje obrovskou uměleckou invenci. Mezi výtvory, jakými jsou věty: "Šaty v oblasti hrudníku nechávaly jen málo prostoru pro fantazii", "Odvážný dekolt se poněkud rozbouřil", "Její krátká červená sukně udělala přesně to, čeho se dámy od královského dvora bojí nejvíc", se ovšem do omrzení opakuje formulace, že si neuhlídala to či ono a odhalila víc, než chtěla.

Pojem "infortainment" používaný pro splývání informační a bavící funkce médií časem přišel o "r", možná jako symbol toho, jak informační složka neustále slábne. Jenže v případě odhalených a neuhlídaných intimností už z infotainmentu zbývá jen pouhý "tainment". Dnešní mediální společnosti dominuje připitomělé vyhledávání celebrit, čímž se role novinářů snižuje na úroveň vesnických drben. Ludvík Vaculík o tom napsal: "Hlavně noviny. Listuju někdy jimi a od stránky ke stránce si určuju: toto je blbost, to je zbytečné, toto je tu z něčího zištného zájmu... Vím, redaktoři poví, že to lidi přitahuje a baví. Na to odpovídám, že hloupost lidí se nemá obsluhovat!" Možná, milý pane Vaculíku, jde jen o to, že chybně a jaksi setrvačně podobné zábavu šířící produkty stále nazýváme novinami nebo zpravodajskými servery. Neboť tyto pseudozprávy mohou přinést pouze jediný ohromující poznatek, že celebrity jsou normální lidi, kteří mají stejný rozkrok i bradavky, chutě i nálady jako my. No a občas prostě něco neuhlídají.

"A teď bych si dal drink," řekl podle ženy, která umí odezírat ze rtů, princ Harry ve chvíli, kdy kočár s novomanželi za sebou nechal davy a vjížděl do hradu.