Pohádkový product placement

15.06.2015

I když jim snížili DPH, jsou knihy pořád moc drahé. Mělo by se s tím něco dělat. Proč do nich neuplacírovat produkty? Zákon to už dovoluje, postačí, když se třeba na obálce vpravo nahoře objeví nenápadná písmenka "PP". A to by v tom byl čert, aby se kniha nezaplatila sponzory. Mohla by pak stát jen symbolickou cenu. Začal bych pracovat už na těch nejmenších spotřebitelích. PP pohádky by šly na dračku zvlášť, kdyby byly za kačku. Takže, milé děti:

Billa nebyla jedna princezna. Jmenovala se Marlenka a byla jak z medu. Sladká, poslušná a trvanlivá. Žila na zámku, který otec Burger King nechal vybudovat na kopci Heluz. Hlína v úpatí Heluzu byla tak kvalitní, že cihly z ní vypálené přetrvají věky. Marlenka trpělivě hleděla ze zámeckého okna Vekra ve kraj. Jednou i skrze trojsklo spatřila v dálce jezdce na koni. "Aby to tak byl princ Cif", pravila s Kapkou naděje v hlase. A byl. Jeho brnění zářilo jak Osram. Přinesl jí darem malou truhlu. Otevřela ji, "Co je to? Zlato?", ptala se. "Ano", odpověděl princ Cif, "pravé Blaťácké. Chtěl jsem ti dát i naše univerzální leštidlo, ale cestou jsem všechno spotřeboval na brnění".

Princ pocházel z velké rodiny Unilever. Jeho matka Algida byla na první dojem sladká, ale uvnitř poněkud chladná. Král Domestos Unilever vládl pevnou a hygienicky čistou rukou. S otcem Marlenky se přátelil již dlouhá léta, i když mnohokrát musel dávat do pořádku věci, které Burger King svou nevycválaností napáchal. O tom, že se jednoho dne jejich děti vezmou a království se spojí, nikdo nepochyboval. V době, kdy si Cif a Marlenka ještě hráli na Mamas & Papas, se pod horou Heluz usadil Drak. Jeho jeskyni lidé začali brzy nazývat likérka Drak, protože z ní neustále šlehaly plameny, jak se tam pálila Borovička, Meruňka, Režná, Gin, Moravská švestka a Karpatská hořká. Drakovi ale docházel cukr a zachtělo se mu medové Marlenky.

Burger King nejprve povolal myslivce Jägermeistera, aby Shell pod Heluz a ukončil Drakovu rozpínavost. Drak ovšem znal nezaměnitelnou chuť Jägermeistera, cítil ji na sto honů. Myslivec nedoShell ani před vchod a už ho sežehly plameny."Vy leda si můžete vzít utěrku Vileda", uchechtl se Drak, "a utřít, co zbylo z Jägermeistera". Král měl raději poslat Red Bulla z královské ochranky. Ale to sobecký Burger King nechtěl riskovat. Kdo by mu pak dával křídla?

Nebojte se, milé děti, všechno dobře dopadne. Tedy pokud se marketing Unileveru nechá přemluvit. Přinejhorším zasáhne nesmrtelná Drogerie Teta.

Vyšlo v Literárních novinách 12/2015